Ostin muutama vuosi sitten kanteleen Pohjanmaalta. Olin aina haaveillut sellaisesta ja niinpä kerran toteutin haaveeni.

Ajellessani kotiin tuli mieleeni, etten minä osaa soittaa sitä. Pohjanmaallahan kaikki soittaa kannelta tuosta vaan, korvakuulolta, mutta en huomannut pyytää opastusta soiton alkeisiin.
Tunnistettavan sävelen kyllä löysin, mutta en säestystä. Kävin jo kerran muutaman tunnin opetusjaksan kansalaisopistossa, mutta eihän se minulle riittänyt. Nyt olen kuitenkin toisella jaksolla, ja toiveita on, että vähän pitemmälle pääsen. Aikanaan, kun opettelin soittamaan pianoa, tulin jo epätoivoiseksi, ettei tästä koskaan tule mitään. Sitten erään kerran se vain loksahti paikoilleen. Vähän niinkuin lukemaan opettelu. Eli, en ole vielä lannistunut.
Kannel on tehty Pohjanmaalla, vanha mutta korjattu. Siinä on "vain" 36 kieltä. Mitä lienen ajatellut, kun sen ostin. Varmaan vain, että onpa mukava, kun minulla on kannel!

Juhannuksena pitäisi osata soittaa "On kesän kirkas huomen..."