Toisen adventtipäivän ilta pimenee. Koko päivä on ilman puolesta ollut pimeähkö, niinkuin Lapissa sanotaan, kaksi harmaata vastakkain. On satanut välillä räntää, välillä silkkaa vettä. Orvokki vain kukkii sinnikkäästi verannalla.

Aamulla olimme kotikirkossa messussa.Liekö huonohko ilma pidätellyt ihmisiä kotona, ei ollut kovin runsas seurakuntalaisten määrä. Laulutkin menivät hyvin. Meitä on sellainen pieni mummokööri. Laulamme kirkossa, ja käymme hoitokodeissa ilahduttamassa asukkaita.Vapaaehtoistyötä hoitokodeissa ja muuallakin on vaikka kuinka paljon. Ennenkaikkea yksinäisyys painaa, vaikka ympärillä olisikin muita. Olen haaveillut sellaisesta projektista, että leivottaisiin pullia tai pipareita ja vietäisiin pussi yksin asuville vanhuksille tai sellaiselle, joka ei sairauden tms. takia ei pääse kirkkoon. Ojennetaan pussi ja kerrotaan terveisiä kirkosta/seurakunnasta. Kynttilänkin voisi viedä, mutta siinä on tulipalovaara, joten ehkä kuitenkin pulla.

Pyhäpäivä on tälläinen loikoilupäivä. Kirkossa käydään, mutta iltapäivällä nukutaan melkein aina päiväunet. Muuta tärkeää ei sitten juuri tehdäkään. Vaikka kyllä minä kudon pyhänäkin. Silloin tällöin saan purkaa tekeleeni, eli onko näin, että pyhätyöllä ei ole siunausta. Pyhänä täytyy kuitenkin tehdä se, minkä rakkaus vaatii. Olen itse tehnyt hoitotyötä, eikä se lopu pyhäpäivän tultua.

****

Sitten ihan arkista asiaa. Voisiko joku neuvoa, kuinka saan muitten blogit esille niin, että niitä klikkaamalla pääsee kyseiseen blogiin. Ja entä sellainen, kun teillä on , että ohje on täältä. Ja sen alla on viiva, eli sitä klikkaamalla pääsee ky.as. Minulla ei ole tämä blgin pitäminen eikä tietokonehommat yleensäkään hallinnassa. Olen tullut siihen käsitykseet, että kaikenlainen tekniikka on liittoutunut minua vastaan. Niin paljon tulee vastoinkäymisiä.

****

Toivotan kuitenkin kaikille hyvää alkavaa viikkoa. Itsenäisyyspäivää juhlitaan laskemalla seppele Karjalaan jääneiden muistomerkille.